vrijdag 18 september 2015

De eerste kerstkaarten

Half september en ik ben eigenlijk al aan de late kant om aan kerstkaarten te beginnen. Ieder jaar ben ik blij als ik er net genoeg heb voor de belangrijkste mensen om me heen (de rest krijgt dan toch echt een gekochte kaart). Terwijl kerstkaarten nou juist dat is waar ik jaren geleden mee begonnen ben. Er is natuurlijk veel veranderd door de jaren heen: 3D knippen is zo niet meer mijn ding (verschrikkelijk zelfs, ik moet er niet aan denken) en door de komst van de mallen en snijmachines kun je een kaart enorm opleuken!

Nu vind ik het leuk om stempels in te kleuren, maar als ik dit voor alle kerstkaarten moet doen, dan kom ik echt tijd te kort. De kant en klare plaatjes van o.a. studio light bieden dan een uitkomst. Ik moet eerlijk zeggen dat er veel verschillende merken zijn die plaatjes (photos, toppings etc) op de markt brengen, maar dat ik er maar weinig echt mooi vindt. Noor! Design heeft er een aantal (papers & pictures heet het daar), maar ook die vind ik niet allemaal mooi. Syta van Gelderen (sytavangelderen.nl) heeft echt hele mooie, maar omdat ik die alleen op beurzen zie, kan ik die niet zomaar halen (bestellen vanuit de webshop kan overigens wel, maar ik wil de plaatjes toch "real life" zien). Ook studie light heeft hele mooie. Zij verkopen losse vellen met "photos" en stansblokken. Hier zitten niet alleen plaatjes, maar ook achtergronden en kleine details in. Met zo'n blok kun je twaalf complete kaarten maken. Van de lijn van vorig jaar (scandinavian winter) heb ik zo'n blok en 2 losse vellen gekocht.


Daarmee moest ik natuurlijk aan de slag. Als eerste een kaart gemaakt met een los plaatje. Papier van maja design gebruikt en de leuke nieuwe stans van Noor! Design uit glitterpapier gestanst. Dit kaartje heb ik aangevuld met kleine dingen uit het standblok. Zo heb je redelijk snel en makkelijk een leuke kerstkaart! (al zeg ik het zelf ;)
Daarna heb ik nog een kaart gemaakt uit het stansblok. Deze heb ik op een 14x14 kaart geplakt. De maat uit het stansblok is 13x13, dus er zit een grote witte rand omheen. De kaart heb ik aangevuld met wat extra plaatjes uit het standblok, waardoor het toch wat anders is dan het voorbeeld. Deze manier is super makkelijk, ik was volgens mij in een half uur klaar!


De eerste twee kerstkaarten zijn dus gemaakt. Nu de rest nog ;)

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Tot de volgende keer. 
Liefs
Monique xx

1 opmerking: